Minden, amit tudni érdemes a behajtási engedélyről
A Magyarországon hatályos önkormányzati törvények alapján Nadap Község Önkormányzata felelős a helyi közutak állapotának fenntartásáért és biztonságáért. A település növekvő lakosság száma és az építkezések miatt megnövekedett nehézgépjármű-forgalom jelentős károkat okoz a település úthálózatában.
A 2024. decemberében hatályba lépett törvénymódosítás lehetőséget biztosít az önkormányzatoknak arra, hogy a 7,5 tonnát meghaladó járművek behajtását díjfizetéshez kössék. Ennek alapján Nadap Község Önkormányzata új rendeletet alkotott, amely szabályozza a nehézgépjárművek helyi közutakra történő behajtását.

Ami fontos:
- A rendelet 2025. augusztus 5-én lép hatályba.
- A 7,5 tonnát meghaladó járművek csak behajtási engedéllyel közlekedhetnek az önkormányzati utakon.
- Az engedélyt a polgármester adja ki, és megtagadható, ha a szállítmány megbontható, vagy az út nem bírja el a terhelést.
Behajtási díjak:
- 10 000 Ft / nap járművenként
- 100 000 Ft / év építkezésenként
A bevételeket kizárólag az utak karbantartására fordítja az önkormányzat. Mentességet élveznek: nadapi székhelyű vállalkozások, önkormányzati beruházások és események résztvevői. Az ellenőrzést a rendőrség és a polgármester végzi. A jogsértések bírsággal járhatnak.
A behajtási engedély egy adott gépjárműre vagy egy adott építkezés helyszínére adható ki. Amennyiben egy kérelmező több járműre vonatkozóan kíván benyújtani kérelmet, úgy minden járműre külön engedélyt kell kiadni.
A behajtási engedély érvényessége
- egy adott gépjármű esetén minimum 1 nap, maximum 1 év,
- egy adott építkezés esetén az építéssel vagy bontással érintett ingatlanon történő építési vagy bontási tevékenység időtartama, maximum 1 év.
A behajtási engedély a behajtási díj maradéktalan megfizetését követően adható ki.